22 января, пятница 4 класс

 1. Математика

Тема. Одиниці вимірювання площі. Задачі, які включа­ють дії над величинами, вираженими одиницями площі

-         Яку тему вивчаємо?

-         Щоб обчислити площу прямокутника, що нам необхідно визначити? (довжину і ширину)

-         Яку одиницю вимірювання площі ви вже знаєте?

-         Що таке квадратний сантиметр?                                                                    (1см2 – площа квадрата, сторона якого 1 см)

-         Площу яких поверхонь ми вимірюємо в квадратних см, квадратних мм?

-         Ми будемо на уроці обчислювати площі геометричних  фігур: квадратів і прямокутників, а дослідити ці фігури нам допоможе кругова діаграма. Ми вже почали її будувати. Нам залишилось на спільному просторі записати спільні ознаки (Відмінні ознаки вже ро

                                               Діаграма Венна

 

                     Прямокутник                               Квадрат

 

               Сторони                        Плоскі                      Всі

                                                      фігури

              попарно                        4 сторони                 сторони

                                                        кути               

               рівні                                 вершини                рівні

                                                     Sпр = a · b     

              P= (a ·  b)  2                   Sкв   a  · a               P =  a ·4

Я вам пропоную обчислити площу кришки учнівської парти за допомогою відомої нам одиниці вимірювання площі квадратного сантиметра.

Проведіть рукою по поверхні, площу якої треба обчислити, візьміть в руки модель квадратного сантиметра.

Чи зручно буде обчислювати площу стола в квадратних сантиметрах?

Що робити? (Шукати більшу одиницю вимірювання площі)

-         Яка наступна одиниця вимірювання довжини?

-         Чи розгадаєте ви, що таке квадратний дециметр?

-         Знайдіть модель квадратного дециметра підручнику

-         Чи зручно у квадратних дециметрах обчислювати площу стелі чи підлоги в класі?

-         Яка нова одиниця вимірювання площі нам необхідна?

Щоб закріпити наші знання розвяжемо задачу 605

-         Треба дізнатись на скільки арів площа присадибної ділянки більша від площі саду.

-         Мені відомі площа присадибної ділянки 25а, площа саду 6а

-         Я можу відповісти на запитання задачі.

Площа стелі класної кімнати 50м2. Скільки плиток, що мають форму квадрата, потрібно для оздоблення стелі цієї кімнати?

1.     Який периметр нашої класної кімнати, якщо її сторони 8 і 6 м?

А)  56 М;             Б) 54 М;              В) 28 М.

2. Знайти периметр коридору, якщо його довжина 20м, а ширина – 5 м.

         А) 50 М;              Б) 100 М;            В) 25 М.

3. Який діаметр кола, якщо його радіус 10 см?

А) 30 СМ;           Б) 20 СМ;            В) 15 СМ.

4. Який периметр їдальні, якщо її сторони 10 і 13 м?

         А) 130 М;            Б) 23 М;              В) 46 М.

Якими знаннями ви могли б  поділитися зі своїми батьками, дідусями чи бабусями


2. Українська мова

Тема. Іменники чоловічого роду з нульовим закінченням та –о в давальному і місцевому відмінках

Поставте іменники в орудний відмінок однини. 

Учень, плащ, авіатор, водій, слюсар, камінь, лікар, край, директор. 

Каліграфічна хвилинка 

— Запишіть каліграфічно. 

І барвінком, і рутою, 

і рястом квітчає 

весна землю, мов дівчину, 

в зеленому гаю. 

— Підкресліть іменники в орудному відмінку однини. 

— Сьогодні на уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватися. Знання цієї закономірності та її дотримання роблять наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А будемо ми працювати над давальним і місцевим відмінками однини іменників чоловічого роду. 

Спостереження над мовним матеріалом.

Вправа 137 (с. 71) 

Читання тексту учнями, добирання заголовка 

— Поставте запитання до тексту і дайте на них відповідь. 

— Випишіть словосполучення з іменниками чоловічого роду в давальному відмінку та позначте в них закінчення. 

— На основі власних спостережень спробуйте сформулювати правило правопису закінчень іменників чоловічого роду в давальному відмінку однини. 

Ознайомлення з правилом (с. 71) 

Первинне закріплення. Вправа 138 (с. 71) 

— Прочитайте виразно вірш. 

— Про що розповідає цей вірш? 

— Які емоції він у вас викликає? 

— Поясніть значення виділеного слова. 

— Які синоніми можна дібрати до цього слова? (Обрій, небосхил) 

— Виконайте звуко-буквений аналіз цього слова. 

— Користуючись правилом на с. 72, поясніть правопис закінчень іменників чоловічого роду в місцевому відмінку однини. 

Виконання вправи 139 (с. 72) 

- Порівняння сполучень іменників у двох колонках. 

- Визначення спільного і відмінного в цих записах. 

- Визначення сполучень, які краще сприймаються на слух. 

- Ознайомлення з правилом (с. 73). 

— Спишіть, ставлячи іменники, подані в дужках, у давальному чи місцевому відмінку однини. 

Дбалому (хом’як) зима не страшна. 

Просо вітру боїться, а (дощ) кланяється. 

Гарна дівчина, як калина (луг). 

По (одяг) зустрічають, по (розум) проводжають. 

— Поясніть зміст прислів’їв. 

Поетична хвилинка 

В хату з магазину 

Я приніс торбину, 

А торбина дуже свіжа, 

Зараз я її розріжу. 

Дам я мамі й татові, 

І малому братові, 

Дідові й бабусі, 

І сестрі Катрусі. 

— Визначте відмінок іменників чоловічого роду. 

— Поясніть правопис закінчень у цих іменниках. 

— Які закінчення мають іменники чоловічого роду в давальному відмінку однини? 

— Які закінчення мають іменники чоловічого роду в місцевому відмінку однини? 

— Для чого потрібні паралельні закінчення у давальному та місцевому відмінках? 

— Під час виконання яких завдань у вас виникли труднощі? 


3. Трудове навчання

Тема. Плетіння. Плетіння з ниток. Лялька – мотанка.

https://www.youtube.com/watch?v=pafhsGQqP

 

  - Сьогодні ми з вами будемо виготовляти іграшку,але не просту.

Кожна людина в дитинстві гралася іграшками. Ось у вас зараз яка іграшка є найулюбленішою?

  -   А ви знаєте, що улюблена іграшка була і у мене, і у ваших батьків, бабусів, дідусів. Але не завжди іграшки були такими, які є зараз.

 

З ниток, клаптиків тканини

Та майстерного шиття

Оберіг є для родини,

Для щасливого життя.

В ляльку-мотанку бабуся

Вклала працю та любов,

Віддала її матусі,

Щастя щоб тривало знов.

- Усі ми в дитинстві гралися ляльками , а дорослими даруємо ляльки своїм дітям, і навряд чи замислювалися про історичну роль ляльки . Виявляється, що в звичайній, знайомій із дитинства іграшці закладена багата життєва мудрість наших предків.

   Я хочу розповісти вам цікаву казочку.

   Жила-була собі маленька дівчинка. Як і у кожної справжньої маленької леді, у неї було багато ляльок. Їх купували батьки, дарували дідусі та бабусі, приносили на день народження родичі й друзі. Ляльки сиділи на полицях і нудьгували, тому, що Даринка (так звали їх хазяйку) не могла гратись з ними усіма відразу. Ляльки ображались і заздрили одна одній, сперечались і доводили, що вони найкращі і дівчинка їх любить більше за інших, грається з ними частіше та довше.

       Одного разу з села приїхала старенька бабуся. Даші сказали, що це навіть не бабуся, а прабабуся – бабусина мама. Старенька була дуже маленька, худенька, але очі у неї були добрі – добрі. Прабабуся подарувала Даринці ляльку – мотанку. Такими простенькими ляльками гралися багато років тому дівчатка в українських селах. Мами та бабусі робили їх із клаптиків простої полотняної тканини, залишків ниток та пучків духмяних трав. Така лялька, зроблена з любов’ю і молитвою, не тільки звеселяла малечу, але й оберігала її від хвороб і нещасть. Даринка дуже вподобала нову іграшку, навіть клала її в своє ліжечко, лягаючи спати. Незабаром з’явились інші цікаві іграшки, нові розкішні ляльки в блискучих сукнях, з чудернацькими зачісками. Бабусина мотанка опинилась в самому кутку полиці, самотня та забута. Пластикові красуні спочатку глумились над нею, зловтішались і ображали, а потім просто забули про її існування.

     Прийшла зима – холодна та непривітна. Бідолашна дівчинка застудилась і захворіла. Суворий лікар велів Даринці лежати цілими днями в ліжечку і пити ліки. Мама, намагаючись розрадити донечку, пропонувала їй погратись то з однією лялькою, то з іншою. Але їх пластмасові руки не зігрівали, а розкішне волосся не лоскотало приємно, а тільки дратувало. Ляльки ж почали штовхатися і сперечалися, кожна хотіла першою опинитися в ліжечку хворої дівчинки. Так штовхаючись і сперечаючись, вони зіштовхнули ляльку-мотанку просто на подушку. Даринка щічкою притулилася до забутої подружки: мяке полотно простенької сукні вбирало в себе блискучі крапельки поту з обличчя дівчинки, а солодкий аромат духмяних трав навіював сон.

     Ранком дівчинка прокинулась весела та здорова. А лялька-мотанка більше не жила на поличці: мама зшила для неї маленький гамачок і повісила в кутку ліжечка. Кожного вечора, лягаючи спати Даринка дістає з нього улюблену ляльку, і вони разом вкладаються спати. Дівчинка закриває оченята, а лялька тихо-тихо, щоб чула лише її хазяйка, співає їй колискову пісню:

              Баю-баюшки-баю,

              Баю дівчинку мою.

              Баю-бай, баю-бай,

              Спи, Дашуня, засинай...

         Сьогодні на уроці ми з вами навчимося робити ляльку-мотанку. Я хочу , щоб вона для вас стала найближчою подружкою , такою ж як бабусина мотанка для Даринки .

  

      А чи знаєте ви , коли зявилась лялька-мотанка ?

     Історія української ляльки сягає сивої давнини. Деякі вчені відносять її до часів так званої «Трипільської культури», що існувала на території сучасної України (VІ-ІІІ тис. до н. е. ).

     В Україні народну ляльку робили з доступного дешевого матеріалу:соломи, трави, тканини, шматочків старого одягу, ниток, гілок дерев, глини, дерева, очерету і без будь-яких інструментів.

    Ганчіркові ляльки , виконані в традиціях, що склалися в народі,- це ляльки , яких виготовляють з використанням старовинних технік і технологій. Текстильні обрядові ляльки виготовляли з цілих шматків поношеного одягу.Виготовляючи ляльку з ношеної тканини, ляльці ніби передавали часточку життєвої сили людини , а тканина , яка своє відслужила,знову поверталась у кругообіг життя. Згідно з традиціями, під час виготовлення будь-якої оберегової ляльки не можна було користуватись ножицями та голками: тканину лише зв’язували і рвали. Також не можна було малювати обличчя ляльці ( наші предки вірили , що через очі в ляльку може вселитися злий дух.)

    Ганчіркові ляльки поділяють за способом виготовлення на: вузликові, кручені, мотані, шиті.

Ляльку завжди виготовляли з певною метою, наділяли різними символічними значеннями: на щасливу долю, для сприяння потаємним бажанням, на успіх і здоров’я, на добро і злагоду. Уважалося, що виготовлені власними руками ляльки несуть у собі позитивну енергетику, здатні захистити сім’ю від лиха, посприяти у тій чи іншій робот

Так є лялька-Берегиня.

Її зображують з піднятими вгору руками в молитовному жесті або з опущеними руками. Коли руки підняті вгору, лялька-Берегиня закликає небо допомогти засіяти ниву. Коли ж опущені вниз, благословляє землю на принесення плодів, дарів.

 Лялька-веснянка

Така лялька символізує тепло і розквіт природи завдяки своєму яскравому забарвленню. Вона є оберегом та дарує своєму власнику здоров’я, силу і красу.

Лялька –круп’яничка

Всередині наповнювалась крупою. Вважалось, що вона приносить в дім достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі. Раніше робити ці амулети починали восени і використовували зерно із збірного врожаю: пшеницю, перловку, гречку, пшоно, горох.

Лялечка-травниця.

Травниця наповнюється особливим збором трав; виготовляється на міцне здоров’я або одужання. Вважалось, що лялечка-травниця стежить за тим, щоб хвороба не проникла в будинок. Вона захищає від злих духів, хвороби, добре втішає.Лялька-травниця підвішувалася в хаті над колискою дитини. Ще її ставили біля ліжка хворого.

Ми будемо сьогодні виготовляти ляльку шляхом змотування тканини яка і називається « мотанка».

Практична робота з виготовлення ляльки-мотанки

     Робота з інструкційними картками.

1) Клаптики білої тканини 35см х 35см, 16см х 16см, 2см х 50см. Білі нитки, кольорові нитки. Кольорова тканина для сорочки, кольорова тканина для спідниці, хустинка, фартух

 2) Всередину шматка білої тканини  35см х 35см нижче середини складемо трішки вати і змотуємо довгу смужку, потім складемо навпіл і формуємо голову.

3) З меншого шматка тканини 16см х 16см скручуємо трубочку і вставляємо під голову.

4) Довгим шматком  тканини 2см х 50см перемотуємо руки хрестоподібно по талії 

5) З кольорових ниток намотуємо на лице хрест

6) З клаптика кольорової тканини 18см х 14см вирізаємо сорочку і через голову одягаємо на ляльку. На кінчиках сорочку примотати ниткою.

7) Клаптик кольорової тканини 40см х 15см з однієї ширшої сторони наметати на міцну нитку та стягнути. Прив'язати по талії на ляльку. 

8) Пов'язати фартушок.  

- З чого робили ляльки в давнину?

- Чи можна було користуватися ножицями та голками під час виготовлення ляльки-мотанки?

- Які ви знаєте види ляльок-мотанок?

- Свої ляльки ви заберете і дома разом з бабусею чи мамою прикрасите її одяг, зробите намисто,заплетете косу з ниток чи ще щось цікаве придумаєте. А потім ми створимо презентацію наших красунь.

4. Образотворче мистецтво

Тема. 
Виконання  пейзажної роботи за уявою «Караван в пустелі».



https://www.youtube.com/watch?v=VuGgpCWt2vc

Бесіда за питаннями

Пригадайте, яких тварин ви вже вмієте зображувати; які особливості мають їхні рухи; в якій послідовності слід діяти, щоб створити зображення тварини; згадайте вже знайомі вам види композиції та композиційні прийоми.

Ми з вами вже знаємо, як рухаються собака та кішка, які особливості будови тіла потрібно знати, щоб зобразити їх.

Сьогодні ми познайомимося ще з однією великою групою тварин — їх називають копитними, тому що їхні кінцівки завершуються твердим копитом.

• Яких копитних тварин ви знаєте?

Розгляньте зображення копитних тварин, які рухаються; зверніть увагу учнів на особливості їхніх рухів.

Спочатку визначають довжину та висоту всієї фігури, знаходять розміри її основних частин. Для цього всю висоту розподілять на три частини (голова та шия, тулуб, кінцівки), а всю довжину — на дві частини (тулуб та хвіст, голова та шия).

Після цього в межах визначених розмірів намічають узагальнену форму тулуба овалом, голову та шию — трапеціями, кінцівки — лініями. Потім відтворюють точнішу характеристику форми основних частин. Звертають увагу на положення та форму лінії спини, уточнюють нижню лінію контуру тулуба.

Особливу увагу потрібно звернути на положення кінцівок. Зазвичай діти малюють їх двома прямими лінями, але при цьому вони нагадують палки.

Зверніть увагу на будові передніх та задніх кінцівок.

Передні кінцівки починаються від плечового поясу та в цьому місці створюють на поверхні тулуба опуклість. Кінцівка звужується донизу, маючи відносно рівні відрізки між суглобами. У зап’ястку кінцівка розширюється (це місце часто помилково називають коліном). Відрізок до п’ястка знову рівний. У п’ястку утворюється випукла позаду щітка та западина під нею, а попереду — відповідні випуклість та западина.

Задні кінцівки товщі від передніх та мають характерний для копитних контур.

На останньому етапі зображують очі, ніздрі, вуха, хвіст та інші деталі. Передають об’єм та визначають співвідношення кольору та тону зображення.)

Творче завдання

Пустеля чимось схожа на море. Усе навкруги залите гарячим піском, наче водою, вітер жене бархани, як хвилі. Найвідомішого тутешнього мешканця — верблюда — недарма називають «кораблем пустелі». Може, тому, що й досі верблюд — найнадійніший транспортний засіб у пустелі. Він проходить там, де не можуть проїхати найпотужніші автомобілі, може довго обходитися без їжі, а запас води носить у своєму горбі.

Намалюйте пейзаж пустелі та її мешканців.

Пояснення до творчого завдання

Скористайтеся спорідненими або контрастними кольорами. Якщо захочете зробити жовтий колір яскравішим, додайте до малюнка фіолетової фарби. Фіолетовий колір змусить жовтий стати ще гарячішим.

Індивідуальна робота за творчим завданням


5. Основи здоров’я

Тема. Вплив телебачення, комп’ютера, мобільних телефонів та інших електронних засобів на здоров’я.


Як поводяться люди, які вживають алкоголь, наркотики, токсичні речовини, палять?

— Хто такі токсикомани? (Є люди, які спеціально вживають або нюхають токсичні (отруйні) речовини для одурманення. Це — токсикомани. Вони завдають непоправної шкоди своєму здоров'ю. Токсикоманам здається, що вони забувають про свої проблеми, приємно «розслабляються», світ бачать «рожевим». Страждають мозок, шлунок, очі, змінюється склад крові. Установлено, що тривалість життя токсикоманів скорочується на 20-30 років.)

— Як можна відмовитися від запропонованого вам згубного дійства? (Придумати причину, змінити тему розмови, впевнено відмовитися, нічого не пояснюючи..)

— У кого є особистий мобільний телефон? Для чого вам його придбали?

— Скільки часу ви проводите перед телевізором?

— Чи вмієте ви користуватися комп'ютером і як саме ви за ним працюєте?

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про вплив телебачення, мобільних телефонів, комп'ютерів на наше здоров'я. З'ясуємо, якої шкоди нашому здоров'ю завдає зловживання електронними засобами.

Вивчення нового матеріалу

1. Тестування

1) Чому ви надаєте перевагу?

О Інтернету.

О Телебаченню.

О Радіо.

О Книгам, газетам, журналам.

2) Скільки часу ви проводите перед телевізором?

О Цілий вечір.

О Кілька годин.

О Весь вихідний день.

3) Які передачі ви переглядаєте?

О Новини.

О Серіали.

О Музичні програми.

О Дитячі фільми.

О Розважальні програми.

О Усе підряд.

4) Які фільми ви переглядаєте?

О Українські.

О Закордонні.

5) Які кінофільми вам подобаються?

О Комедії.

О Фільми жахів.

О Бойовики.

О Інші.

6) Якщо у вас дома є комп'ютер, то ви на ньому...

О Слухаєте музику.

О Переглядаєте фільми.

О Граєте в ігри.

О Використовуєте для допомоги у навчанні.

7) Коли ви переглядаєте по телевізору фільми зі сценами насильства, ви...

О Захоплюєтеся.

О Боїтеся.

О Узагалі не переглядаєте такі фільми.

 

— Сучасний вік зробив телевізор і комп'ютер невід'ємними атрибутами не лише офісів, але й кожної квартири в місті і селі. Телевізор і комп'ютер — прекрасна розвага. Однак саме ці геніальні винаходи інколи стають причинами головного болю, погіршення зору, болей у хребті. Телевізійні передачі при тривалому їх перегляді негативно впливають на окремі функції зору дітей, виникнення порушень нервової системи, погане самопочуття. Дозволяючи дітям переглядати телевізійні передачі, працювати чи грати за комп'ютером, необхідно дотримувати таких правил:

- переглядати тільки спеціальні дитячі передачі;

- тривалість безперервного перегляду не повинна перевищувати 45 хв;

- за комп'ютером слід працювати у спеціальних окулярах;

- тривалість роботи за комп'ютером для дітей початкових класів не повинна перевищувати 30-40 хв;

- комп'ютер потрібно розташовувати в кутку чи задньою стінкою до стіни;

- у приміщенні, де працює комп'ютер, необхідне щоденне вологе прибирання;

- до і після роботи на комп'ютері слід протирати екран спеціальними серветками;

- уважають, що наші зелені друзі — кактуси — також допомагають зменшити негативний вплив комп'ютера;

- під час грози обов'язково вимкнути комп'ютер;

- потрібно частіше провітрювати кімнату.

— У Японії вчені досліджували наслідки багатогодинного перебування дітей у віртуальному інформаційному просторі, зокрема під час багатогодинної комп'ютерної гри. Результати цих досліджень вражають:

- у дітей, які грають у комп'ютерні ігри, можуть виявлятися хронічні зміни у розвитку головного мозку;

- комп'ютерні ігри стимулюють лише ті частини головного мозку, які відповідають за зір та пересування і не допомагають у розвитку інших його важливих ділянок;

- у дітей, які довго грають у комп'ютерні ігри, не розвиваються лобні долі мозку, що відповідають за поведінку, тренування пам'яті, емоції, навчання. Ці частини мозку повинні розвиватися до досягнення дорослого віку.

Ознаки ігроманії

1) Ейфорія від гри.

2) Невміння визначити час завершення гри.

3) Роздратування, коли хтось просить відволіктися від гри.

4) Ідентифікація з героєм гри.

5) Чаювання, прийоми їжі перед монітором.

6) Гра на комп'ютері стає альтернативою сну, відпочинку.

7) Агресивна поведінка, замкнутість. Дитина не хоче спілкуватися, а якщо щось каже, то крізь зуби, на підвищених тонах.

— Не можна сьогодні не згадати і про мобільні телефони: їхню користь і шкідливість. Ми звикли ставитися до мобільного телефону як до цілком безпечної речі, тому й носимо його в кишені, сумочці чи на шиї. Виявляється, це дуже небезпечно. Не так давно відразу кілька фатальних випадків сталися внаслідок вибуху мобільних телефонів. Це шокувало мільйони їх власників. Ось деякі приклади таких випадків.

- У Китаї внаслідок вибуху мобільника загинув підліток, який мав звичку носити апарат у кишені сорочки.

- 59-річний каліфорнієць дістав опіки половини тіла внаслідок самозаймання мобільного телефону в його кишені.

- Ще одна американка постраждала від вибуху мобільника — обпечені обличчя і руки.

- У Дніпропетровську внаслідок самозаймання телефона, який був підключений до зарядного пристрою, загинуло подружжя.

- Кілька випадків вибуху мобільних телефонів зафіксовано в Київській області.

— Більшість школярів користуються телефоном з відеокамерами, доступом до Інтернету. Діти хочуть бути оригінальними, щоб когось принизити чи самому похизуватися. Таким чином пропагується жорстокість і розпуста. Поява подібних тенденцій в учнівському середовищі викликає занепокоєння і стурбованість. У зв'язку із цим міністр освіти видав наказ Міністерства освіти і науки України від 24.05.07 № 420 «Про використання мобільних телефонів під час навчального процесу». Цим наказом забороняється користування з 1 вересня 2007 року мобільним телефоном у школі. Учні мають користуватися мобілками лише як засобом зв'язку і не під час уроків.

 

У сучасному житті вже не обійтися без телебачення, Інтернету, мобільного зв'язку. Проте слід пам'ятати, що зловживання цими засобами інформації можуть призвести до наслідків, які негативно впливають на психіку дітей, а тому загрожують здоров'ю молодого покоління.

— Як захистити себе від шкідливих впливів засобів інформації?

— Як використання телебачення, комп'ютерів, мобільних телефонів та інших електронних засобів впливає на суспільство?

— Як до них ставитися — як до друзів чи ворогів?

Висновок. «Пам'ятай, що твої життя і здоров'я — найбільша цінність, тому бережи їх від шкідливих впливів!».





Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Литература. 8 класс 11.01

8 класс 15.04 четверг