16 апреля пятница 4 класс

 1. Математика

Тема. Множення іменованих чисел на двоцифрові чи­сла. Порівняння задач на знаходження числа за двома різницями

Усні обчислення.

 

Задачі.

Сторона квадрата 9 м. Знайти периметр і площу квадрата (36 м; 81 м2)

Довжина прямокутника 10 м, ширина — 8 м. Знайти периметр і площу прямокутника. (36 м, 80 м2)

Площа прямокутника 90 м2, ширина 5 м. Яка довжина цього прямокутника? (18 м)

Площа квадрата 36 м2. Знайти периметр квадрата. (24 м)

Периметр квадрата 28 м. Знайти площу квадрата. (49 м2)

2. Завдання.

а) Двоє покупців купили тканину за однаковою ціною: перший — 6 м, другий — 4 м. Перший покупець заплатив на 200 грн більше. Скільки грошей заплатив за свою покупку кожен покупець? ( Відповідь: 600 грн, 400 грн.)

Вказівка (для учнів з початковим рівнем знань). Чому перший покупець за тканину заплатив на 200 грн більше? На скільки метрів більше тканини купив перший покупець?

б) Обчислити.

624 ∙ 73 (= 45552);  908 - 29 (= 26332).

Додаткове завдання. Сума двох чисел 100, причому одне з них на 20 більше від другого. Знайти ці числа. (40 і 60)

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення нового матеріалу (за таблицею).

Зразок запису: 7 ц 8 кг ∙ 45 = 318 ц 60 кг

2. Закріплення вивченого.

а) Усне виконання завдання № 943.

б) Письмове виконання вправи № 944.

III. Розвиток математичних знань.

1. Розв'язування і порівняння задач № 945 (1, 2).

(Відповідь: один шофер зробив 16 рейсів, а інший — 14 рейсів.)

(Відповідь: один шофер перевіз 560 ц цементу, а інший — 490 ц.)

2. Задачі № 946.

(Розв'язання: 170 ∙ 3 ∙ 25 = 127509 (г) = 12кг 750г.)

3. Задача № 947.

Учні колективно складають вирази з буквеними даними для знаходження периметра і площі квадрата, а потім самостійно знаходять значення виразів.

(Розв'язання:

1) а ∙ 4 (см) — периметр квадрата;

2) а ∙ а (см2) — площа квадрата.

Якщо а = 36, то а ∙ 4 = 36 ∙ 4 = 144 (см).

Якщо а = 36, то а ∙ а = 36 ∙ 36 = 1296 (см2).)

4. Задача № 948.

(Розв'язання:

1) 627 - 285 = 342 (п.) — на стільки більше книг завезли першого дня;

2) 342 : 6 = 57 (п.) — перевозили за 1 рейс;

3) 627: 57 = 11 (р.) — зробили першого дня;

4) 285 : 57 = 5 (р.) — зробили другого дня.)

IV. Підсумок уроку.

125 км 204 м ∙ 25 (= 380 км 100 м)

12 грн 25 к ∙ 35 (= 442 грн 75 к.)


2. Українська мова

Тема. Дієслово. Часи дієслова

https://www.youtube.com/watch?v=H6wkFJNhQI8

-    На сьогоднішньому уроці ми повинні повторити і поглибити знання про дієслова . Ми будемо іти по відомій вам стежині « Часи дієслів».

- Дієслово - слово діє :

 Ходить , робить , носить,сіє,

Слово плаче і радіє ,

Усміхається і мріє.

-    Назвіть дієслова, поставивши до них питання.

-    З якою частиною мови зв'язане дієслово в реченні ?

-    Назвіть дієслова антоніми.

1 Гра « Впіймай дієслово» Ліс , йде , красивий , прийшла, мовчазна, прилетіла, стіл, земля несе , сосни, одягає.

-    Який іменник характеризують ці дієслова? ( Весна )

-    Які ці дієслова? ( Дієслова - синоніми ) .

-    Доберіть дієслова – антоніми.

Викотилося - закотилося

Зійшло - заховалося , сіло

Усміхається – сумує.

-    До якого іменника можна віднести цю дію ?( Сонечко )

- Ми вже говорили ,що дієслова - основні трудівники у мові. І дія завжди пов'язана з часом . Щось робиться сьогодні, щось зробилося вчора, а щось буде робитися завтра.

-    Дієслова змінюються за часами .

-    Вони мають три часи:теперішній, минулий і майбутній .

-    Щоб визначити час дієслова, треба поставити до нього питання і встановити , коли відбувається дія .

Доповнити текст, вставляючи дієслова потрібного часу .

У ліс прийшла справжня весна. У зелене вбрання одягнулися дерева та кущі .Зацвіли лісові квіти і трави. Прокинулись джмелі та інші комахи У затишному гіллі співають солов'ї, кують зозулі .

-    Перебудуємо самостійно цей текст у майбутній час з послідуючим зачитуванням.

  (Скоро у ліс прийде справжня весна. У зелене вбрання одягнуться дерева і кущі . Зацвітуть лісові квіти і трави. Прокинуться джмелі та інші комахи. У затишному гіллі заспівають солов'ї, закують зозулі.)

-    Доповніть цей текст 1-2 реченнями . Вкажіть в реченнях на необхідність збереження такої краси. Адже так необхідно це в наш час.

Розподільний диктант.

Стою , минула, проспівала, щебече , пригріє , буду працювати , прочитаю , намалював зриваю оживає , відвідали .

-    Що ми вивчилися визначати на сьогоднішньому уроці в дієсловах ?


3. Трудове навчання

Тема. Проект «Декорування великодніх яєць»

https://www.youtube.com/watch?v=IPQgOcTDpIQ

Великденьнайбільше християнське свято після Різдва. За біблійським сюжетом цього дня воскрес Ісус Христос. Святкують цей день в Україні ще з Х ст., і припадає він завжди на неділю, тому й має назву Великий день, або Великдень.

  - З чим асоціюється в українців це свято? (З писанками, паскою).

  - А що таке писанка? (Писанки – це декоровані яєчка, розмальовані різними   візерунками. Ці візерунки   можна виконувати різними способами і різними кольорами).

    - Сьогодні ми станемо  хендмейдерами, будемо вчитися декорувати, прикрашати,   оздоблювати великодні яйця. Тема  нашого сьогоднішнього  уроку - «Декорування виробів. Писанка, як один із символів України. Оздоблення великодніх яєць».

    - Писанка - найкращий подарунок рідним до Великодніх свят. Головне, на мою думку, беручись до розпису чи оздоблення  яєць, потрібно бути у гарному настрої,

      вкладаючи у свою роботу любов та позитивні емоції. Тоді така писанка матиме хорошу енергетику і може стати справжнім оберегом на щастя, любов, здоровя та удачу. Я сподіваюся, що ви, як добрі господарі, зробите все, щоб у наших гостей залишились найприємніші спогади про наш урок, а я буду вам допомагати.

    - Великдень – це свято для всіх: для дорослих і малих. Колись діти грали в народні

   «великодні» ігри: «Навбитки», «Котка», дорослі змагалися в силі, спритності,

    сміливості, молодь, діти, водила хороводи «Подоляночка», «Кривий танок».

  - Перш, ніж працювати, пропоную вам відпочити і поводити «Кривий танок».

Повторення правил безпечної поведінки на уроці трудового навчання

      (Учні ланцюжком читають вголос правила)

1.       Роботу розпочинай після дозволу вчителя.

2.       Інструмент використовуй за призначенням.

3.       Під час роботи не відволікайся на сторонні справи, не розмовляй.

4.       Клей відкривай обережно, нанось його на виріб пензликом.

5.       Підтримуй порядок на робочому місці.

 

 Практична робота учнів

   - Кожен цех отримав технологічну картку, де детально описано послідовність виконання практичних дій, а також всі необхідні матеріали та інструменти для

роботи. Будьте уважні, охайні, залучіть свою фантазію, творчість під час роботи, Ви вже багато знаєте, знайомі з різними техніками декорування яєць, допомагайте один одному, прислухатися до думок членів вашої команди.

1 цех- розпис писанки-мальованки за допомогою пензликів

 

Діти

- Наш цех буде розписувати писанки за допомогою пензликів. У наших предків яйце було символом весняного відродження природи, сонця, зародження життя, продовжен-ня роду.  З тієї хвилини, коли на яйце наносили орнамент, воно переставало бути простим яйцем, а ставало своєрідним оберегом.

- Наші предки вірили у чарівну силу писанки і крашанки. Їх клали на вікні, щоб не було пожежі в хаті, у воду при першому купанні дитини, щоб дитя здоровим росло, закопували у землю перед посівом зернових на врожай. Писанки дарують на щастя рідним та друзям, бажаючи один одному здоров’я.

-Кожен колір на писанці мав певне символічне значення.

Чорний колір – символ землі, плодючості.
Червоний колір – радість, любов,  життя .
Білий - чистота.
Жовтий колір -  достигле зерно, достаток, врожай, сонце.
Блакитний - небо, повітря, воду, здоров'я.
Зелений - колір весни, воскресіння природи, багатства рослинного і тваринного світу.
Коричневий колір позначав матір-землю.

 

  -Писанки прикрашали орнаментальними візерунками, символами, побудованими на ритмічному повторенні різних елементів.
Символи, що сприяють багатому врожаю

 Ромб – то символ землі, цяточки – насіння, а «грабельки» - символ дощу.

Символи здоров¢я та довголіття

Щоб ніхто не хворів, на яєчках пишуть сонечко, коня, рибку і безкінечник.                                                          

Символи, що лікують

Вербова та соснова гілочка,   соняшник. Писанки  з такими символами допомагають одужати. 

 Символи-обереги

Вуж, півень, розкрита долоня - символ захисту.

Символи-попередження

 «Зуби вовка», заячі вушка, «дзьоб крука». Якщо такі писанки зберігати вдома, то вони оберігатимуть свійських тварин і нагадуватимуть про небезпеку.

Християнські символи

Церква, хрести  і надписи «Христос Воскрес!».

                    

Алгоритм розпису писанки-мальованки за допомогою пензлика

1. Підготуй яйце: добре вимий, умочи в оцет, щоб знежирити поверхню.

2. Олівцем наміть контури майбутнього візерунка.

3. Розфарбуй яйце. Для цього змішай гуаш чи фарбу з клеєм ПВА.

 

2 цех- декорування яєць бісером, посипкою для паски

- Наш цех декорує яйця за допомогою бісеру та посипки для пасочок.

 

Алгоритм декорування яєць посипкою

1.       Беремо тонко заструганий олівець і наносимо візерунок.

2.       Пензлем наносимо клей.

3.       Беремо посипку і злегка притрушуємо місце, де нанесений клей.

                 

Алгоритм декорування яєць бісером

1.    Беремо тонко заструганий олівець, наносимо візерунок.

2.    Візерунок змащуємо клеєм.

3.    Бісер беремо пінцетом і прикладаємо на клей.

      

3 цех - декорування яєць в техніці «квілінг»

 

Алгоритм декорування яєць в техніці «квілінг»

1.         Із смужки паперу довжиною 10 – 15 cм робимо тужаву спіраль.

2.        Перетворити тужаву спіраль на вільну.

3.        Приклей кінчик смужки невеликою кількістю клею.

4.    Надай спіралі необхідної форми і наклей на яєчко.

 

4 цех - декорування яєць  в техніці «декупаж»

 

Алгоритм декорування яєць в техніці «декупаж»

1. Виріж вподобану частину красивої серветки з візерунком.

2. Клеєм покрий частину яйця  і притисни візерунок.

3. Акуратно розрівняй серветку, не залишаючи бульбашок і розривів.

 4. Зверху покрий яйце ще одним шаром клею.

5 цех-декорування яєць  в техніці «Мозаїка»

Алгоритм декорування яєць шматочками шкаралупи з яєць

1.    Подрібніть  шкаралупу з пофарбованих яєць.

2.    Змастіть клеєм поверхню яйця.

3.    Нанесіть на змащену  клеєм поверхню яйця в довільному порядку шматочки шкаралупи і наклейте їх.

 

6 цех- декорування яєць за допомогою ниток, пластиліну, блискіток,

декоративного скотчу, наклейок, маркерів, стрічок

 

Алгоритм декорування яєць за допомогою ниток, пластиліну, блискіток, декоративного  скотчу, наклейок, маркерів, стрічок

1.  Беремо клей, наносимо його на яйце, посипаємо блискітками.

2.  Беремо скотч, наклейки, приклеюємо їх до яйця.

3.  Змащуємо клеєм яйце, обмотуємо його нитками.

4.  Беремо яйце, обліплюємо його деталями, зробленими з пластиліну.

5.  Маркером малюємо на яйці очі, ротик, прикрашаємо яйце кольоровою стрічкою.

 

  - Ви всі молодці. Вчіться створювати красу власноруч! Шукайте себе у творчості,  розвивайтеся, отримуйте задоволення, даруйте своє тепло і будьте щасливі!

  - Дякую вам за співпрацю!


4. Образотворче мистецтво

Тема. Зв язок архітектури з природним середовищем. Виконання композиції «Святковий день. Свято Івана Купала».

У ніч з 6 на 7 липня відзначають стародавнє язичницьке свято Івана Купала. Це свято припадає на день літнього сонцевороту, тому символізує народження літнього сонця — Купала і тим самим завершує панування весняного сонця — Ярила. Головні персонажі свята — Купала та Марена, які уособлюють чоловіче (сонячне) і жіноче (водяне) божества.

Свято починається ввечері, напередодні Купала. Основним стрижнем, довкола якого відбуваються дійства, є купальський вогонь, який символізує сонце-зародок у материнській утробі. Він має горіти цілу ніч — від заходу Сонця-Ярила в лоно Матері-Землі (смерті) до сходу (народження) Купала. Перед запаленням вогнища четверо чоловіків зі смолоскипами стають квадратом навколо хмизу, що позначає чотири сонця (чотири пори року). Потім всі сходяться до хмизу і запалюють вогнище, що символізує «сонячне сплетіння».

У надвечір’я дівчата ворожать на судженого — кидають у воду свої вінки, а хлопці повинні їх дістати. Вінок — це символ щастя та одруження. Чий вінок хлопець дістане, того й дівчина повинна поцілувати і мусить бути з ним у парі на це свято (як правило, вибір зарання узгоджують).

Якщо дівчата примушують хлопців (вогонь) зайти за вінком у свою стихію (воду), то після запалення вогню при заході сонця хлопці перестрибують через вогонь спочатку самі, показуючи свою спритність, а потім, як стихне полум’я, у парі з тими дівчатами, вінки яких дістали. Кожен вважає за честь очиститися вогнем, тричі перестрибнувши через багаття. Існують прикмети, пов’язані з цим: якщо парубок найвище стрибнув — буде гарний урожай у його родини, вскочить у полум’я — чекай біди. Коли ж вдало перестрибнуть багаття юнак з дівчиною — вони неодмінно одружаться і проживуть у злагоді все життя. Тому важливо знати, що не можна стрибати через Купальське вогнище будь із ким, а лише з судженим (судженою).

Дівчата навколо свого гільця водили хоровод, співаючи купальських пісень

ЛЕГЕНДА

За високими скелями, густими лісами видно маленьке село. На березі річки — невеличкий дерев’яний будиночок. Якщо підійти ближче і заглянути у віконечко, відразу можна зрозуміти, що тут живе лісник. У хаті порається неперевершеної краси дівчина, яку звати Папороть.

Батько Іван-Купайло кликав доньку «Квіткою».

Щасливо жила донька з батьком. Та щастя тривало недовго. Привів Іван-Купайло матір для своєї донечки, а для себе дружину. Здавалося, життя буде ще кращим. Та ні!

Одного разу в ясну ніч, коли лісник пішов на полювання, Папороть-квітка побачила, як приведена батьком жінка опівночі варить зілля та промовляє дивні слова. А коли місяць став уповні, то мачуха перетворилася на чаклунку. Вона помітила Папороть. З переляку дівчина побігла світ за очі, земля тікала їй з-під ніг. Знесилена красуня упала додолу і знепритомніла. В той час зла чаклунка наклала на дівчину свої чари: «Будь кущем — високим трав’яним! Сліди, які лишилися за тобою, нехай проростуть таким самим кущем. Не знайде тебе батько і люд вже не побачить. Твою красу знищено. Лише цвіт тебе врятує, який з’являтиметься раз на рік, опівночі. Та побачити його заважатимуть різні жахи. Ніхто тебе тут не знайде! А якщо знайде, то щасливий буде. А ти навіки служити будеш людям...»

Перетворилася зла чаклунка на птаха й полетіла. А на світанку знову стала жінкою. Зайшла до хати і лягла спати.

Прийшов Іван з полювання. Приніс звірину, рибу, сів відпочити. Побачив книгу, в якій були описані різні закляття. Про доньку свою прочитав він, від страху впав, ледь не зомлів. Набрався сили, піднявся, поклав ту книжку там, де була, про те, що читав, не зізнався своїй дружині, щоб і його зі світу не звела.

З того дня не міг спати, ходив шукати доньки слід. Та марно все! Став слідкувати за дружиною Іван Купайло. Через рік, у місячну ніч, коли годинник вибив дванадцять, побачив лісник дружину свою. А та — у чому мати народила — на зіллі стала чаклувати. Раптом вона перетворилася на птаха, засвітилися темні очі, піднялась догори і полетіла в темний ліс.

Лісник з переляку аж зблід, сльози залили йому очі, холодний піт чоло зросив. Довго не думав, швидко пішов, забрав вбрання чаклунки, кинув до ватри і книгу спалив: «Нехай горить закляття!». Коли все згоріло, сховався швидко за кущі, став птаха злого чекати. Жахливий холод охопив його, вітри звіялись, дерева гнуть додолу.

В людську подобу перетворилася вона, оглянутись не встигла, як у саме серце, стріла її забилась. Так зла чаклунка пішла з життя. Кров її рікою пропилась і зникла під землею. Взяв мертве тіло чаклунки Іван і заховав у викопану могилу. «Добро за добро, а за зло кращої кари для тебе не придумав».

Минали роки, старий лісник все шукав свою дочку-красуню. Напередодні свята «Купання сонця» він, знесилений, вийшов до громади і звернувся до неї хрипким голосом: «Відшукайте кущ квітучий той — зніміть закляття з нього». Це були останні слова Івана Купайла.

З того часу на це свято місцеві жителі щороку ідуть шукати цвіт папороті, а день цей називають на честь лісника Купальським. Фізкультхвилинка.

https://www.youtube.com/watch?v=c9m2D4LACik

Практична робота.

Використовуйте контрастні або споріднені співвідношення кольорів — залежно від настрою, який хочете передати. Якщо потрібно передати радість — кольори будуть теплими, яскравими, насиченими, якщо сум — холодними, приглушеними.

Спочатку вирішіть, про що саме ви бажаєте розповісти своїм глядачам. Потім оберіть композиційну схему та виконайте ескіз. Під час ескізування необхідно визначити розташування, загальну форму та розмір основних об’єктів, не промальовуючи дрібних деталей.

Коли композиційне рішення вас улаштує, продовжте роботу над уточненням форми та деталей зображення, працюючи простим олівцем. Гумкою зітріть зайві лінії та розпочніть роботу кольором.

Пам’ятайте! У першу чергу ми бачимо фігури, які контрастні до фону. Чим інтенсивнішим та яскравішим є світло, тим сильніше воно діє на очі. Світлом виділіть центр композиції, зв’язок із ним груп і фігур, підкресліть ті фігури, рухи й жести, предмети, що мають першорядне значення для розвитку сюжету. Тінь допоможе поглинути все другорядне, що може відволікти увагу глядача.


5. Основи здоров’я

Тема. Самооцінка і поведінка людини

https://www.youtube.com/watch?v=wPlC39WQExY

Характер — це сукупність особистих рис людини, що виявляються в її поведінці та діяльності. Слово «характер» запозичене з давньогрецької мови. Його первісне значення — ознака, риса, особливість.

— Доберіть прикметники до слова «характер». (Добрий, залізний, поганий, лагідний, важкий тощо)

— Назвіть риси гарного (поганого) характеру.

Доберіть протилежні риси характеру.

Добрий —

чуйний —

сміливий —

роботящий —

-         З ким можна поговорити, якщо виникли проблеми?

— Сьогодні на уроці ми поговоримо, що таке самооцінка і як вона впливає на поведінку людини.

Чи однакові ми зовнішньо? Чи однакові у нас думки, почуття, здібності, уподобання? Людина живе у світі. Спілкується з ін­шими людьми, навчається, розвиває свої здібності, досягає успіху. Кожній лю­дині необхідно зрозуміти, якою вона є.

Намагання людини пізнати саму себе визначають як самопізнання. Лю­дина оцінює, які риси позитивні, а які — негативні. Здійснювати самооцінку необхідно чесно і правдиво. Після цього можна замислитися над тим, як розви­вати позитивні риси, а як позбутися негативних, тобто самовдосконалюватися.

Що таке самооцінка?

Самооцінка — це твої уявлення про себе, твої здібності і можливості. Самооцінка складається з того, як ти оцінюєш себе у різних ситуаціях: навчанні, спорті, творчості. Наприклад, ти можеш добре плавати і погано грати у футбол, гарно малювати і мати труднощі з математикою. Це – нормально, адже жодна людина не може бути досконалою в усьому.


Завищена самооцінка – коли людина вважає себе кращою за інших, перебільшує свої здібності і досягнення.

Занижена самооцінка – коли людина вважає себе гіршою за інших, недооцінює себе.

Адекватна самооцінка – коли людина реалістично оцінює свої здібності і досягнення, вважає себе не гіршою, але й не кращою за інших.

 

Перегляд та обговорення мультфільму: «Про похвалу і критику»

https://www.youtube.com/watch?v=QbSK-z6sR_g

 «Наша самооцінка залежить від думки інших людей. Якщо нас хвалять – самооцінка підвищується. А якщо сварять, критикують – знижується. Та як же правильно ставитися до цього? Про це нам розповість мультфільм «Про похвалу і критику».

Запитання для обговорення:

-         Яка критика шкідлива? (Несправедлива, критика через заздрощі, висловлена без поваги).

-         Яка критика корисна? (Доброзичлива, справедлива, яка містить конкретні поради).

-         До якої критики варто прислухатися? (Зауваження, які висловлюють кілька людей; дорослі, яким ти довіряєш; близькі друзі).

-         Як слід реагувати на несправедливу критику? (Не звертати на неї уваги).

-         Як правильно висловлювати критику? (Спочатку похвалити людину, потім запропонувати дещо змінити і наостанок знову похвалити).

-         Що вам найбільше сподобалося в цьому мультфільмі?

-         Чи знаєте ви, що із самооцінкою пов’язані такі риси характеру, як впевненість і самовпевненість? Як ви гадаєте, ці риси характеру однакові? Якщо ні, чим вони відрізняються? (Відповіді дітей)

-         Дехто плутає ці риси характеру, хоча вони абсолютно різні. Упевнена в собі людина має адекватну самооцінку, усвідомлює свої переваги та недоліки і з гумором ставиться до невдач. А самовпевнені люди часто мають завищену самооцінку. Вони демонструють показну впевненість у власній правоті, що породжує суперечки і конфлікти.

Обговорення ситуації

— Послухайте історію про хлопчика Вітю та його сестричку Олю.

Вітя прийшов зі школи, пообідав і сів читати книжку. До нього підійшла молодша сестричка Оля.

— Вітю, дістань, будь ласка, з етажерки мою книжку.

— Не заважай! — крикнув на неї Вітя.— Хіба не бачиш, що мені ніколи?

Оля повернулася і зі сльозами на очах пішла до іншої кімнати, до своїх іграшок.

— Як можна оцінити поведінку Віті щодо молодшої сестри? Що мав зро­бити Вітя?

— Чому потрібно постійно поліпшувати характер, намагатися контролю­вати вияв негативних рис та прагнути позбутися їх?

— Поміркуйте і назвіть однакові риси характеру, які можуть бути і в дівчаток, і в хлопчиків.

— Які риси маминого характеру вам подобаються? А татового?

— Які позитивні риси характеру сприяють успіхам у навчанні?

— Які риси характеру стають на заваді вашого авторитету серед това­ришів?

— Що саме — впевненість чи самовпевненість — сприяє успіхам у на­вчанні? стає на заваді авторитету серед товаришів? 







Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Класна година «Цей чарівний світ природи»

Литература 8 класс 21.01