25 марта, четверг 4 класс
1. Російська мова
Тема. Глаголы, оканчивающиеся на –ся, -сь.
https://znaika.ru/catalog/3-klass/russian/Pravopisanie--v-glagolakh-neopredelyonnoy-formy.html
Игра « Исключи лишнее».
Сравни слова: желтеть, пробежал, задумаемся, дышать, оденусь,
желаешь
-назови глагол прошедшего времени – пробежал
-найди глагол во 2 лице, ед числе -желаешь
-укажи глагол –исключение -дышать
-глагол, стоящий в инфинитиве- желтеть
-Что можете сказать об оставшихся словах? (они в возвратной
форме)
(задумаемся, оденусь)
-Что знаете о возвратных глаголах?
Работа по теме
Составьте из слов пословицу (грамота, пригодит…ся, учит…ся,
всегда)
Грамоте учит..ся – всегда пригодит…ся.
-Как понимаете значение пословицы?
-Какую орфографическую задачу мы должны решить?
-Вызвало ли у вас это
задание проблему? Какую? (где поставить Ь, а где нет)
-Можете вы её сейчас сразу решить? Почему? (нам не хватает знаний)
-Я думаю, вы поняли, какая тема сегодняшнего урока и чем будем
заниматься? (тема-
правописание тся, ться)
-Какую цель должны достичь к концу урока? (научиться определять
написание тся, ться у
возвратных глаголов)
-Понаблюдать за словами и попробовать сформулировать 2 вывода
ваших наблюдений.
бросится
броситься
нравится
нравиться
удивится
удивиться
вернутся
вернуться
Вывод № 1 по вопросу.
Если в ________________, то у глагола пишется -ТЬСЯ,
если в __________________, то
пишется -ТСЯ.
Вывод № 2 по форме слова.
У возвратных глаголов в______________ пишется -ТСЯ,
у возвратных глаголов в
____________пишется -ТЬСЯ.
-Давайте составим алгоритм нашего нового правила.
-Сравним наше открытие с правилом в учебнике. Стр. 82
-От чего же зависит написание тся, ться
Самостоятельная работа с
1 ур. Если вы считаете, что не совсем усвоили новую тему и
сомневаетесь в своих силах,
то выбирайте уровень 1.
2 ур. Если вы поняли тему и стремитесь закрепить изученное, то ваш
выбор уровень 2.
3 ур. Если вы уверенно чувствуете себя и хотите проверить свои
знания, то ваш уровень 3.
1 ур. – Запишите пословицы, обозначая изученную орфограмму
Друзья (что делают?)
познают…ся в беде.
Трус своей тени (что делает?) боит…ся.
Не стыдно не знать, стыдно
(что делать?) не учит…ся.
За всё (что делать?) брат…ся
– ничего не сделать.
2 ур. Запишите пословицы,
обозначая изученную орфограмму
Друзья познают…ся в беде.
Трус своей тени боит…ся.
Не стыдно не знать, стыдно
не учит…ся.
За всё брат…ся – ничего не сделать.
3 ур. Спишите и подберите возвратные глаголы. Подчеркните ТСЯ,
ТЬСЯ
1. Проявлять
стремление -
стремит…ся
2. Они испытывают волнение
–
волнуют…ся
3. Допускать ошибки - ошибат…ся
4. Он испытывает радость
-
радует…ся
Работа с учебником.
Упр. 358 по вариантам.
1 вар- №2
2 вар- № 7
Списать, вставить буквы.
Итог
- Какая была тема урока? Какая цель урока? Ответьте себе каждый на
вопрос, а добился я
чего хотел ? Получил необходимые знания?
Рефлексия по образцу: Я сегодня узнал, удивился, повторил, закрепил…..
2. Літературне читання (українське)
Тема. П. Утевська. Ліс-трудівник
МОВЛЕННЄВА
РОЗМИНКА
Дихальні вправи
-
« Надуваємо повітряну кульку»;
-
« Задули свічку».
Вправи для розвитку артикуляційного
апарату
-
Як дзижчить бджілка?
-
Як капають дощові краплини?
-
Як завіває вітер?
Робота зі скоромовкою
Обережний
хитрий лис
До
нори вечерю ніс.
Біг
додому лісом лис,
Шелестів
над лисом ліс.
-
Відгадайте загадки.
·
В них багато є роботи,
Хоч стоять вони весь час.
Від дощу чи від спекоти
Захистять, врятують нас.
Не лягають спать ніколи,
На ногах стоять одвік.
Не бояться плину рік,
Ні завій, ні вітру реву.
Хто ж вони такі? ..
·
Узимку спить,
А влітку шумить.
·
Узимку чорний,
Навесні та влітку зелений,
А восени – жовтий.
-
Складіть прислів’я з поданих слів.
Зрубав, посади, одне, три, дерево.
Дайте відповідь на запитання
- Чи можливе життя на нашій планеті, якщо
зникнуть усі ліси?
Відомості про авторку оповідання
-
Паола Утєвська пише для дітей різного віку книжки науково-художні та
історичні: "Невмирущі знаки", "Вічні мандрівники",
"Правда, яка нагадує казку", "Квітковий годинник"... Про що ці книги? Про життя. Про те, що давно минуло, та про сучасність. Про
навколишній світ, про живу та неживу природу. Вражає ерудиція письменниці в
багатьох галузях науки, її надзвичайна любов до природи.
3.
Робота над оповіданням Паоли Утевської «Ліс – трудівник»
-
Прочитайте заголовок.
-
Як ви вважаєте, про що може йтися в
оповіданні, яке має такий заголовок?
·
«Читання з позначками»
(Під час читанняолівцем позначити в тексті інформацію, що
привернула увагу, - цікавий факт, влучний вираз)
·
Первинний аналіз науково-художнього оповідання.
-
Яка інформація тексту виявилася вже
знайомою вам?
-
Назвіть наукові факти та влучні
вирази, які ви позначили.
4.
Словникова робота
Вуглекислий газ
Кисень
Виплавляють чавун
Пральня
Атмосфера
Руйнівні повені
-
Як ви розумієте їх значення?
-
Які з цих слів почули вперше?
-
Значення яких слів вам не
зрозуміле?
5.
Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання
-
- Яку нову для тебе
інформацію містить цей текст? Прочитай.
-
- У реченні «Вони
працюють, як великий природний комбінат, де все злагоджено і на якому відходи
одного цеху перетворюються на необхідну сировину для іншого» є тільки наукова
інформація. Так чи ні?
-
- У реченні «А
напоївши землю, вода маленькими підземними струмочками стікає в річки» є тільки
художній образ – маленькі підземні струмочки. Так чи ні?
Знайдіть відповідь у тексті і
прочитайте.
-
- Що люди називають
життєдайним газом?
-
-Із чим порівнює
ліс авторка твору Паола Утевська?
-
- Що відбувається з лісом узимку?
-
- Як тане сніг у
лісі?
-
- Яке значення
мають ліси для підтримання рівноваги в природі?
6.
Робота за ілюстраціями
-
Розгляньте ілюстрації до твору.
-
- Що художник
зобразив на перших двох ілюстраціях? Які
кольори він використав?
-
- Який настрій вони
створюють?
-
- Яким рядкам твору
відповідає перший малюнок? Другий?
-
- Що зобразив
художник на третьому малюнку?
-
- Які почуття він
викликає?
-
- Яким рядкам твору
відповідає третій малюнок?
7.
Творче завдання
-
Склади за змістом цього тексту
декілька запитань, які б починалися словами чому, що, де, як.
8.
Цікаво знати!
·
За
підрахунками вчених, за один сонячний день 1 га лісу поглинає з повітря 120-280
кг вуглекислого газу і виділяє 180-200 кг кисню. Одне дерево середньої величини виробляє достатню для дихання трьох людей кількість кисню.
·
Гектар
хвойного лісу затримує 40 тонн пилу, а
листяного - 100 тонн.
·
Масове
вирубування дерев може спричинити раптові зміни температури, знесення родючого
шару ґрунту.
·
Як
результат, на місці вирубаних лісів утворюються пустелі. Особливо це стосується
південних територій України.
·
Раніше на
цілинах Північного Причорномор'я росли буйні трави, букові, дубові гаї й ліси,
а тепер залишився тільки голий степ, який з усіх боків провівають вітри.
·
Вавилонський
цар Хаммурапі видав перший в історії закон про збереження лісів. Згідно із цим
законом за вирубування лісів засуджували до смертної
кари. 21 березня відзначається Міжнародний день лісів. Новий день у світовому
календарі знаменних дат і подій з'явився з ініціативи членів Організації
Об'єднаних Націй.
ПІДСУМКИ РОБОТИ НАД ТЕКСТОМ
-
Який твір сьогодні читали?
-
Чому він так називається? Чи
справдилися ваші передбачення щодо назви твору?
-
Який цей твір за жанром?
-
Чого навчає нас автор?
-
Яка головна думка твору?
Тест
1. Хто автор твору "Ліс -
трудівник"?
А)
М.Паліенко
Б)
В.Нестайко
В)
П.Утевська
2. До якого жанру літератури належить
"Ліс-трудівник"?
варіанти відповідей
А)
науково-художний твір
Б)
повість
В)
легенда
3. До якого розділу підручника належить твір
"Ліс - трудівник"?
А) «Важко бути людиною»
Б) «Небачені світи»
В) « Є в нас друзі і в бору, і
в лузі»
4. Дуже важливі складові частини
природи це .
А) Повітря, вода і ліс
Б) Повітря, земля і вода
В) Повітря, гори і вода
5. Що люди називають життєдайним
газом?
А) Вуглекислий газ
Б) Кисень
В) Водяну пару
6. Що виділяють фабрики та заводи під час
згорання будь-яких речовин?
А) Кисень
Б) Азот
В) Вуглекислий газ
7. Який величезний природний цех очищає наше
повітря?
варіанти відповідей
А) Очисні споруди
Б) Ліс
В) Вода
8. Звідки дерева беруть воду?
А) Висмоктують з глибин землі
корінням
Б) Живляться від дощів
В) Живляться талою водою
9. Коли ліси випаровують менше вологи?
варіанти відповідей
А) Взимку
Б) Влітку
В) Восени
10. Ліс, повітря і вода разом
працюють як
варіанти відповідей
А)
Природний комбінат
Б) Злагоджений цех
В) Паровий казан
11. Чому назва твору саме
"Ліс - трудівник"?
А) Ліс виконує роботу на користь
природі
Б) В лісі працюють багато звірів
В) Завдяки лісу люди отримують
роботу
12.
Ліси мають величезне значення
А) Для спокою природи
Б) Для створення хаосу у природі
В) Для підтримання рівноваги в
природі
3. Музичне мистецтво
Тема. Музика не знає кордонів. С: Болгарська нар. пісня «Посадив полин я». В: Муз. Е.Гріга, сл. А.Мукка Романс «Захід сонця».
Cьогодні ми
розкриємо новий аспект взаємозв’язку між музичним мистецтвом різних народів і
спробуємо зрозуміти інтернаціональну сутність музичної мови.
Прослухайте дві пісні мовою
різних народів. Спробуйте визначити їх характери, образний зміст.
Слухання
музики
https://www.youtube.com/watch?v=fgXLZrQyAy8
Аналіз прослуханих творів
Ці пісні контрастні за характером. Слід відмітити, що перша –
ніжна, плавна і сумовита. Ми чуємо незвичайні інтонації негритянської
колискової пісні. Це Колискова з опери «Поргі та Бесс» видатного американського
композитора Джорджа Гершвіна.
Негритянські джазові колискові інтонації цієї пісні істотно
відрізняються від інтонацій українських колискових пісень або пісень інших
народів своїми гострими зрушеннями (так званими синкопами), що підкреслюють
плавність мелодії. Виконує колискову соліст у супроводі хору.
Другий
твір, який ми прослухали, – болгарська народна жартівлива пісня «Посадив полин
я». Вона жвава, грайлива і жартівлива.
Цій пісні характерне і розширення від куплету до куплету за рахунок додавання
до кожного наступного куплету нових фраз. У цьому творі головна роль належить
хору.
Хоча слова цих двох пісень не всім зрозумілі, музика допомогла зрозуміли їх
характер і зміст.
Отже, кожен народ має свою не лише розмовну, а й музичну мову. Вона, на відміну
від розмовної, зрозуміла нам без перекладу, за її допомогою виражають певні
почуття й образи.
Слухання музики
https://www.youtube.com/watch?v=myecDkMQPpI
Прослухайте музичний твір уже
відомого нам норвезького композитора Едварда Гріга і спробуйте визначити
характер музики й образний зміст.
Аналіз прослуханого твору
Ми прослухали романс Едварда Гріга «Захід сонця». Композитор змалював вечірню
пору, коли «на землю знов приходить сон».
Складається враження, що ввечері вітер ніби заколисує природу. Музика переважно
ніжна, лагідна та раптом стає схвильованішою (з’являється останній сплеск дня,
що минає). Зіставлення мажору (в першій частині) з мінором (у другій) дає змогу
сприймати цей твір як двочастинний.
Ми переконалися, що інколи переклад не потрібен! Музична мова допомагає
слухачам будь-яких національностей зрозуміти задуманий авторами образ.
Та давайте перевіримо правильність наших думок.
Повторне слухання романсу «Захід сонця»
Розучіть пісню Е. Гріга «Захід сонця».
Слідкуйте, щоб ваше дихання було широким, а звучання голосних – округленим і
протяжним.
У цьому вам може допомогти передача фразування рухом руки.
Розучування романсу «Захід сонця»
https://www.youtube.com/watch?v=KC--Ez1lnK8
1. Находить тінь і день
пройшов,
І згасло світло в лісі.
Багрянець золотом упав,
На землю тьми завіса.
В вечірній тиші чарівній
Беріз шепочуть віти…
На землю знов приходять сни,
Над світом віють мрії.
2. Як сумно з нами день прощавсь,
В тривозі гори спали,
Закрили квіти пелюстки
І птахи замовчали.
Завмерла далина і жде,
Вся плачучи росою,
Що швидко сонце зникне десь
За смугою ясною
Підсумки уроку
Сьогодні ми переконалися, що музична мова, на відміну від
розмовної, зрозуміла нам без перекладу, а з її допомогою виражають певні
почуття й образи. Допомогли нам Колискова з опери «Поргі та Бесс» Джорджа
Гершвіна, болгарська народна жартівлива пісня «Посадив полин я» та романс
«Захід сонця» Едварда Гріга.
Комментарии
Отправить комментарий